יום חמישי, 23 בספטמבר 2010

פוסט מיוחד: כל האמת על ה-Old Faithful

היינו חייבים לשתף. פוסט רגיל עם תמונות והכל - בוא יבוא:

ערב מושלג וקר אחד, בחורף 2007, בשעה היעודה קרה הדבר. ה"אולד פיית'פול" – הגייזר המפורסם בעולם לא התפרץ. שלושת הריינג'רים וקומץ הצופים שנכחו באי-ההתפרצות הזו, סברו כי הם נוכחים באירוע חד פעמי – הגייזר המתפרץ בנאמנות כל 94 דקות – החמיץ התפרצות. אבל עברו השעות, הגיע הלילה ואחריו הבוקר – והגייזר לא התפרץ.

רשות שמורות הטבע האמריקאית לא ידעה מה לעשות – חלק נכבד מהכנסתה השנתית מגיע מהכנסות משמורת הילוסטון, כשהמותג החזק והמכניס ביותר בשמורה הוא הגייזר הזקן והנאמן שבשבילו מטריחים את עצמם מליונים מידי שנה מכל רחבי העולם ומגיעים למדינת וויומינג. הפסקת הפעילות הסדירה של הזקן הנאמן אמרה הפסד של מאות מליונים דולרים בשנה לרשות – זריקת מוות למפעל החשוב של שמירת הטבע. למזלה של הרשות, הפסקת הפעילות של הזקן הנאמן התרחשה בתקופת השנה בה הילוסטון נקי כמעט לחלוטין ממבקרים. שלג כבד מעטר את השמורה, הטמפרטורות בילוסטון, הנמצאת בגובה של בין 2-3 ק"מ מעל גובה פני הים, צונחות אל מתחת לאפס ורובן המוחלט של הדרכים בשמורה חסומות.

ראשי הרשות פעלו במהירות. תוך שעות ספורות הם הכריזו על ילוסטון כשטח סטרילי, בתואנה של שתי התקפות גריזלים. בתוך זמן קצר ביותר מדעני הרשות הגיעו למסקנה כי המים במעבה האדמה מתחת לגייזר הפסיקו לרתוח לטמפרטורות הגבוהות להן הגייזר זקוק כדי להתפרץ. בימים הבאים אנשי הרשות גיבשו את תכניתם להציל את ילוסטון בפרט ואת רשות שמורות הטבע בכלל מאבדון כלכלי: במעטה החורף הכבד והשמורה שנסגרה למטיילים, התחילה העבודה. חוות גז נבנתה בתוך מבנה מרכז המבקרים. צינורות גז נחפרו אל מתחת למקומו של הגייזר. הגז שהודלק בשעה המדויקת, והרתיח את המים מתחת לנביעת הגייזר והגייזר התפרץ. נדרשו עוד מספר שבועות כדי לכוונן את העסק בצורה עדינה: המועד המדויק של הדלקת להבת הגז, הכמות המדויקת הנדרשת להתפרצות בגובה הדומה לגובה של הגייזר – כשזה עוד התפרץ בצורה טבעית וכד'. כדי לכסות את עבודות התשתית הנרחבות שפערו תעלות גז עמוקות בסמוך לזקן הנאמן והשביתו את מרכז המבקרים, הודיע הרשות על עבודות פיתוח נרחבות – הקמת מרכז מבקרים חדש ומאובזר והקמת מדרכות ודרכי גישה נרחבות מסביב לגייזר להנגיש את פלא הטבע לכאורה זה לכלל הציבור, כולל ציבור הנכים ומתקשי ההליכה תוך השקעת עשרות מליונים של דולרים.

הציבור האמריקאי מחא כפיים לתכנית ההנגשה והפיתוח לנכס הטבע החשוב הזה, מבלי שיידע כמובן כי הפרוייקט כולו נועד לכסות על אחת מתכניות ההטעיה היומרניות ביותר בארה"ב.

וכך, במאי 2007 – פחות מארבעה חודשים בלבד מ"הפיאסקו של ילוסטון" (כמו שכינו את אירוע הפסקת פעילות גייזר הזקן הנאמן, אותם מעטים שהיו שותפים למזימת ההטעייה או ההצלה – תלוי את מי תשאלו) נפתח איזור הזקן הנאמן בצורה רשמית – כשהוא עטוי כולו שלמת בטון ומלט, לצידו מרכז מבקרים נוצץ וחדשני ובאמצע ניצב לו – כמימים ימימה (כך סבורים כל המבקרים בשמורה) גייזר האולד פיית'פול, המתיז את מימיו הרותחים אחת ל-94 דקות לגובה של למעלה מ-20 מטר להנאת מליוני מבקרים מידי שנה.

ראשי רשות שמורות הטבע מאמינים עד היום כי החלטתם להעלים מידיעת הציבור את הפסקת פעולתו של הגייזר והפעלתו באופן מלאכותי הייתה החלטה נכונה ואמיצה, שמנעה את התמוטטותה הכלכלית של הרשות ולמעשה – הגדילה את הכנסות הרשות משמורת ילוסטון בשיעור המוערך בכ-7.3%. את קולות המחאה הבודדים מתוך הרשות הצליחו שם ללעצור ע"י הפיכת בכיר המבקרים לנשיא הרשות ואת השניים האחרים – ע"י שליחתם לעמוד בראש סניף הרשות בשמורת דנאלי שבלב אלסקה.

אצל טיילים ותיקים כמו עינת וכמוני, התעוררו אומנם סימני שאלה בדבר האותנטיות של הטבע באולד פיית'פול. הבנייה והפיתוח הנרחבים סביבו, דרכי הגישה והמדרכות העוטפות אותו בבטון מתועש מעבירים תחושת סינתטית ומלאכותית של יציר אנוש ולא של טבע בראשיתי ופראי – כראוי לאחד מפלאי הטבע העולמיים – גייזרים. אבל הספקות של טיילים כמונו נבלעות בים המבקרים והתיירים, שכל הפיתוח הסביבתי ורתימת הטבע לספקטקל נוצץ ומלאכותי, כראוי למי שגדלו על ברכי מורשת פעלולי הוליווד.

בשנים האחרונות התמעטו מאוד המקרים בילוסטון בהם מבקרים רואים בעלי חיים, והכל בשל המדיניות המוצלחת של אי השארת שאריות מזון בקמפינגים ואי האכלת החיות. מדיניות זו גרמה לחיות להתרחק מאזורים רבי מבקרים, מה שטוב מאוד לחיות, אבל רע להכנסות השמורה. הירידה בצפיות בעלי חיים גרמה בשנים האחרונות לירידה בכמות המבקרים בשמורה וכך לירידה של 2.3% בהכנסות השנתיות. אנליסטים סבורים כי המגמה תימשך ואם ראשי רשות שמורות הטבע לא ינקטו בפעולות שיגדילו את הסיכוי לצפות בבעלי חיים אך בלי סכנת הפגיעה של המבקרים מהחיות, ירדו הכנסות השמורה בלמעלה מ-8.4% בעוד 10 שנים.

לאחרונה נודע כי בשל המצב הקשה של מיעוט הצפיות בחיות והמשמעויות הכלכליות העתידיות, פועלים בימים אלה ברשות להחליף את חיות הבר המאכלסות את הילוסטון, ובמיוחד דובים, אלקים וביזונים, בבובות-רובוטים מתוחכמות הנראות ומתנהגות (מרחוק) כחיות ממש. הבובות הממוכנות יוצבו באזורים בהם מבקרים יוכלו להבחין בהם. לאור הצלחת תכנית האולד פיית'פול מאמינים ראשי הרשות כי תכנית החלפת חיות הבר בבובות ממוכנות היא ישימה וכי הקהל האמריקאי לא ישים לב להבדל. להערכתם, השקעה בהחלפת חיות הבר בבובות ממוכנות תחזיר את קהל חובבי החיות לילוסטון ואף תביא בסופו של דבר תביא להגדלת ההכנסה השנתית של ילוסטון בכ-6.5%, מה שיאפשר הקמת עוד כ-10-12 תחנות דלק וכ-3-5 דוכני מזון מהיר ברחבי השמורה – לנוחות המבקרים.




תגובה 1:

ענת אמר/ה...

הרגת אותנו. לרגע חשבתי שמדובר בסיפור אמיתי. באמת יש תיאוריות קונספירציה כאלו בפארק?

מחכים לראות במו עינינו את מרכז המבקרים החדש בשנה הבאה...