יום שישי, 15 באוקטובר 2010

ילוסטון: נמאס כבר מהקרשים המטומטמים האלה!

20-22 בספטמבר

בלילה, יממה פלוס אחרי היום הנורא שלנו עם אופיר, דיברנו עם אופיר על ההתנהגות שלה. אופיר טענה בין היתר שזה לא פייר שאנחנו מחליטים מה עושים כל הזמן והיא אף פעם לא. היא הציעה שהיא תחליט מה עושים יום אחד בשבוע. מה יכולנו לעשות עם ניהול מו"מ כ"כ רציונלי שבא מילדה בת ארבע וחצי? (האם גנים של עו"דים עוברים בתורשה?) הסכמנו.

למחרת, נסענו, לפי בחירתה של הילדה/פרקליטה, אל מחוץ לשמורה – לעיירה הקטנה ווסט ילוסטון הנמצאת (אם לא הבנתם לפי השם) בשער המערבי של ילוסטון. אופיר בחרה לנסוע ולראות מרכז דובי גריזלי וזאבים. הדובים נאספו למקום אחרי שסולקו מהטבע – אם בגלל שהם עצמם תקפו בני אדם כדי לקבל מזון או שאימם נהרגה כשהם עדין גורים. הזאבים נולדו במקום שמגדל זאבים לרביה (למה? לא הצלחנו לגלות) ואם לא היו לוקחים אותם למרכז הזה היו מרדימם אותם. בקיצור – מקום חיובי ביותר.

בדרך לשם, עוד בשטח השמורה, קרו שני אירועים מרגשים בו זמנית:

פקק תנועה בדרך סימן לנו כי חיות נמצאות בקרבת מקום (פקק מסוג זה מכונה בשמורות Wildlife Jam...) ואכן, לצד הדרך על שפת נהר, נתקלנו בלהקת אלקים משתזפת. כולם, כולל זכר עם קרניים ענקיות שחלק מהמבקרים הנלהבים התקרבו אליו הרבה יותר מדי. אבל שם לא הייתה רינג'רית לומר להם לזוז...

במקביל התרחש האירוע המרגש השני – במקום בו נעצרנו לראות אלקים הייתה קליטה! וכך יכולנו לקיים שיחות עם משפחותינו אחרי ימים לא מעטים נטולי קשר משפחתי.

בווסט ילוסטון עינת ואופיר הלכו למרכז דובי הגריזלי, ואני חיפשתי (ואף מצאתי) ויי-פיי וכך יכולתי לשלוח ולקבל מיילים.

מרכז הגריזלים היה נחמד ביותר לפי עדות הבנות. מכל התצוגות המאלפות שם, עינת סיפרה שהבינה עד כמה חשוב לא להאכיל את הדובים כי אם דוב מתרגל לראות בבני אדם מקור מזון הוא ימשיך לבוא ולחפש אוכן ובמוקם או במאוחר הוא יהפך למטרד. גם אם הוא לא יתקוף בני אדם, בסופו של דבר תהיה היתקלות כלשהי שבגללה או שיהרגו אותו או שיסלקו אותו מהטבע – למקומות כמו המרכז הזה.

לסיום היום של אופיר, אופיר בחרה לארוחת ערב לאכול פיצה. הפיצה הייתה מעולה לחלוטין. אם זה היה תלוי באופיר – היינו עוד מקנחים במחזמר שהיה בעיירה, אך במקום זאת חזרנו לחניון מדיסון. בדרך חזרה, בדמדומים שלאחר השקיעה, המון אלקים וצבאים באחו הגדול הזכירו לנו כי שבנו לילוסטון עטירת חיות הבר.

בוקר המחרת נפתח בדרך הטובה ביותר מבחינתנו: אופיר הפנתה את תשומת ליבנו לנקבת אלק גדולה שטופפה לה בניחותא ליד קרווננו. מאוחר יותר, כשיצאנו לדרכנו היומית והפעם לכיוון המיצג המפורסם ביותר בילוסטון - הגייזר "אולד פיית'פול", המתין לנו בפתח הקמפינג העדר כולו, כולל הגבר שבחבורה - אלק גדול, מקורנן ביותר ועצבני ביותר ממספר תיירים דבילים שהחליטו שהדבר הנכון ביותר לעשות הוא להתקרב לאלק יתר על המידה.

אחרי שצילמנו את הגבר-גבר, המתנו בצד בסבלנות מתוך תקווה להוכיח את תורת היחסות של דרווין – שרק החזקים והחכמים שורדים. במילים אחרות – שאפתי לצלם את ההתקפה הצפויה של האלק העצבן על התיירים הדבילים. ההתקפה לא הגיעה. חבל. אולי בכ"ז גבי אביטל צדק במשהו...

עוד בטרם הגענו ל"זקן הנאמן" תחושה מוזרה החלה מקננת בי: הדרך הפכה לדו-מסלולית והפניה לכיוון הגייזר הייתה דרך מחלף (אחזור עבור הקורא האיטי: מחלף וכביש דו מסלולי בלב שמורת טבע!) שני דברים טובים אני יכול לומר על אזור האולד פיית'פול: יש שם מרכז מבקרים חדש, מרתק ומעולה ויש שם קליטה סלולרית, מה שיאפשר לנו לדבר עם משפחת קשר היושבת בסוכתה.

חוצמזה – אופיר תמצתה את התחושה שלי כשצעדנו לכיוון האולד פיית'פול על ה-Boardwalk (מדרכות העץ): "נמאס לי מללכת על הקרשים המטומטמים האלה!" גם לנו. הכל היה מאכזב ומעצבן: מגרשי חנייה עצומים, ריבואות תייריים מהסוג היפאני, מדרכות סלולות ו-Boardwalks המקיפים את האולד פיית'פול, טריבונות בהם התיירים ממתינים להתפרצות הגייזר המפורסם וכמובן – ההתפרצות המתוזמנת של הגייזר, כמו היה מעשה ידי אדם. כל אלה יוצרים תחושה סינתטית לחלוטין. תירבות היתר שנעשה כאן לטבע הפך את הטבע למלאכותי. באזור הזה האדם – התייר על צרכיו ונוחותו, הוא במרכז – לא הטבע. הטבע כאן הפך לתפאורה לצרכי האדם.

ולא סתם "צרכי האדם" – הכל כאן מכוון לצרכי התייר היפאני-סטייל – זה שמגיע לילוסטון ליומיים באוטובוס תיירים גדול וצריך להספיק לסמן וי בצ'קליסט של האטרקציות שיש לילוסטון להציע בזמן הקצרצר הזה ומתוזמן על הדקה: תצפית אחת לקניון במרחק צעידה סלולה של דקה וחצי מהחנייה – צ'ק, גייזר אחד מתפרץ בדיוק בזמן כדי שנספיק להגיע לחנות המזכרות – צ'ק. התייר היפאני סטייל לא יכול להרשות לעצמו שהגייזר לא יתפרץ בזמן או ללכת חצי שעה בדרך סלולה למחצה כדי ליהנות מנקודת תצפית מרהיבה, ואפילו לא יכול להרשות לעצמו מזג אויר גרוע ליום אחד – הרי יש תכנית טיול שצריך לקיים. די ברור למשל שאם יום אחד האולד פיית'פול לא יתפרץ מסיבה טבעית כלשהי, השמורה תתבע בתביעה ייצוגית על אי קיום הסכם, על הפסדים כלכליים לחברות התיירות ועל עוגמת נפש לתיירים.

החוויה הגדולה בטבע היא בסופו של עניין לא הנופים כשלעצמם. העניין המהותי בחוויית הטבע הוא תחושת ההפתעה והגילוי. לא משנה כמה מתכוננים לפני ביקור בשמורה – קוראים ספרים, מתבוננים בתמונות וכו' - החוויה בטבע משתנה עם שינוי באור, שינוי במזג האויר, מציאת זוית מבט/צילום השונה מעשרות התמונות שראית על השמורה. חווית גילוי פתאומי ולא צפוי של דב ואפילו צבי או אלק בעיקול הדרך, מעצימה את חוויית הטבע והיא זו שתיחרט בזכרון.

אז נכון שמגיע גם לתיירי היפאני-סטייל גם ליהנות בדרכם משמורות הטבע. לכן נכון יהיה לאפשר גם מסלולים סלולים בני דקה ממגרש החנייה לנקודות תצפית או לשים כסאות ליד האולד פיית'פול. אבל בילוסטון הגדילו עשות והפכו את רוב השמורה המטויילת לכזו המיועדת לתיירי היפאני-סטייל: קשה להינות מעוצמת הטבע של האולד-פיית'פול כשכולו עטור שלמת בטון ומלט. קשה להתרשם וליהנות מהקניון המדהים של הילוסטון אם האופציה היחידה העומדת לפני התייר היא לחבור לריבוא התיירים מנקודות תצפית בודדות – אין מסלולים קצרים יחסית או אזורים מעט פחות מתועשים המאפשרים את חוויית הנוף והטבע בלי ים האדם מתקתק המצלמות.

תחושת המקדולנדס, ושבירת האיזון בין האדם לטבע הזו שליוותה אותי בילוסטון והגיעה לשיאה באולד פיית'פול היא שגרמה לכתיבת הפוסט הקודם על האולד פיית'פול (ולמי שתהה – מדובר בסאטירה וגם בניסיון ליצור תיאוריית קונספירציה)

למחרת, אחרי קפיצה נוספת לאולד פיית'פול, עזבנו את ילוסטון והדרמנו לכיוון שמורת Grand Teton. אקורד הסיום בילוסטון היה מרגש במיוחד: אחרי שישה ימים בילוסטון בהם רק שמענו על הגריזלים – סוף סוף ראינו אחד. הוא הלך לו במהירות בצד המרוחק של נחל קטן לצד הדרך כאילו הוא מאחר לפגישה חשובה. הוא היה גדול, שרירי וחום. גריזלי. מכוניות שעצרו אחרינו כבר לא זכו לראותו. כבר אמרתי – העניין בטבע הוא תחושת ההפתעה והגילוי.

החווייה הזו הכניסה מידתיות לרגשותי המעורבים ביחסי לילוסטון. אחרי שבעת ימי שהותנו בשמורה הענקית הזו: מחד גיסא, בחלקים משמעותיים של ילוסטון נשבר האיזון בין הטבע לבין צרכי תייר-האינסטנט שבא לביקור חטוף בשמורה, עד כדי הפיכת הטבע למעין תפאורה מעוצבת למשעי לתייר. לא שונה מהותית מהגנים המטופחים שמוצאים בארמונות צרפת נניח. מאידך גיסא, ילוסטון כה עשירה בחיות בר מכל הסוגים שאוהבי טבע וחיות ממש חייבים להגיע לכאן ולשהות ולטייל בשמורה מספיק זמן כדי לחוות את ההתרגשות שבמפגש עם חיות הבר.

















2 תגובות:

ענת אמר/ה...

אפשר להתנחם בזה ששלמת הבטון והמלט עוד תיקרע יום אחד לגזרי גזרים בהתפרצות הענק. ולקוות שזה יקרה כשאנחנו לא באיזור.

ענת אמר/ה...

מה קורה? אין עדכונים בבלוג זה עידן ועידנים - חזרתם הביתה?